Reklamy Alfonsa Muchy

Alfons Mucha urodził się w 1860 roku w Iwanczycach, na Morawach (dzisiejsze Czechy, wówczas część imperium austro - węgierskiego). Z wykształcenia był grafikiem i ilustratorem. Współpracował z Sarah'ą Bernhardt i teatrem, wykonywał scenografie teatralne. W 1887 roku artysta przeprowadził się do Paryża i tam zaczął, na szeroką skalę produkować ilustracje do czasopism, plakaty i reklamy. Mucha tworzył w stylu Art Nouveau. 

W jego plakatach dominuje postać kobieca, której prototypem stała się "Gismonda", czyli wspomniana już Sarah Bernhard, która pozowała do plakatu. W reklamach  artysty najważniejsza jest kobieta. Potencjalny klient najpierw zwraca uwagę na piękną urodę, a następnie na produkt. Mucha pokazuje w swoich pracach bogatą warstwę paryskiego społeczeństwa, końca XIX wieku (Fin de siecle). W jego dziełach występują charakterystyczne dla secesji formy organiczne, inspirowane głównie światem roślinnym. Do ulubionych motywów należą kwiaty, pnącza, formy o płynnym zarysie, czyli fala wodna, dym, ale przede wszystkim włosy. W swojej twórczości inspirował się sztuką bizantyńską i sakralną.

Gismonda, 1894 (prototym kobiety Alfonsa Muchy)

Jak wspomniałam powyżej, Alfons Mucha zajmował się plakatami reklamującymi. Przygotowałam kilka jego reklam wraz z krótkim opisem marki i produktu. 


Job

W 1838 roku piekarz Jean Bordou opatentował cienkie bibułki (bletki) z papieru ryżowego, które miały służyć do rolowania tytoniu. Kiedy w 1852 roku zmarł, markę JOB przejął jego syn - Pierre Bordou, który wzbogacił ofertę o bletki smakowe tj. lukrecja, anyż, wanilia i inne, które stały się dzięki temu atrakcyjne także dla kobiet. JOB jest najstarszą marką bibułek. W 1986 roku firma zmieniła nazwę na Bollore Technologies. Z kolei w 2000 roku międzynarodowa grupa z Chicago, Republic Group wykupiła firmę i dziś znamy ją pod nazwą Republic Technologies France, która obecnie jest największym koncernem na  świecie produkującym bibułki.

"JOB" to najbardziej znany plakat reklamowy, wykonany przez Alfonsa Muchę. Przedstawia kanoniczną postać kobiety, która stała się bardzo charakterystyczna w malarstwie Muchy, kobiety z wirującymi i pełnymi objętości włosami. Delikatnie odchyla się do tyłu, a w ręce trzyma zapalonego papierosa. Powstający dym tworzy arabeskę przeplatającą się z włosami i logo firmy. Kobieta została umieszczona na tle napisu reklamującego markę JOB, co sprawia, że na pierwszym planie jest kobieta, a dopiero na drugim produkt.


Job, 1896

Lance Parfum Rodo

Plakat reklamuje perfumy, produkowane przez firmę Societe chemique des usines du Rhone (czas działalności : 1895 - 1928).  Lance Parfum Rodo został opatentowany w 1897 roku. Jednak po wielu latach, w 1960 roku produkt został zakazany, ze względu na ilość zgonów, związanych z nadużyciem Parfum Rodo. Zawierały one chlorek etylu, co powodowało halucynacje, zatrucia i problemy z sercem. Mucha w swoim plakacie przedstawił kobietę przełomu XIX i XX wieku, elegancką i pełną wdzięku, co zachęcało potencjalne klientki do zakupu. Do stosowania perfum w owych czas niezbędna był chusteczka, którą widzimy na obrazie, ponieważ to na nią aplikowało się zapach, który później wcierano w szyję, czy nadgarstki.



Lance Parfum Rodo, 1896

Lefevre - Utile

W 1846 roku w Nantes we Francji, Jean - Romain Lefevre założył fabrykę herbatników, które miały stać się najlepszymi herbatnikami na świecie. Nazwę LU zainicjował w 1897 roku Alfons Mucha, który połączył nazwisko twórcy wraz z nazwiskiem jego żony i wspólniczki - Pauline - Isabelle Utile. Stąd nazwa Lefevre - Utile. 

Mucha stworzył kilka reklam tego samego produktu, ponieważ współpracował z marką Lefevre - Utile, tworząc dla nich plakaty i broszury. Na pierwszej widzimy mężczyznę i dwie kobiety. Ubrani są w stroje z epoki, zgodne z aktualną modą. Kompozycja oczywiście secesyjna, falista linia i motywy floralne. Logo z napisaem Biscuits Champagne Lefevre Utile umieszczone zostało na dole, wraz z opakowaniem ciastek.
Druga reklama przedstawia kobietę z talerzem ciastek w dłoni. Przypomina personifikację "Lata" z cyklu "Cztery pory roku", o czym świadczy wianek na głowie, odkryte ramiona, zwiewna sukienka i kwiaty.

Szampańskie herbatniki Lefevre - Utile, 1896
Herbatniki Lefevre - Utile, 1896

Nestle

W 1866 roku w Szwajcarii firma Anglo - Swiss Condensed Milk Company otworzyła pierwszą w Europie fabrykę, produkującą skondensowane mleko, którego twórcą był Henri Nestle. Ten niemiecki farmaceuta stworzył mleko w proszku, przeznaczone dla dzieci, które nie mogły być karmione piersią. Obecnie Nestle jest największym producentem żywności na świecie, a ma pod sobą ponad osiem tysięcy marek. 

Litografia przedstawia młodą, rudowłosą kobietą w neaoklasycznym stroju, z delikatnym uśmiechem na ustach, która przygotowuje Nestle, mieszając je w białej miseczce, aby za chwilę podać je dziecku, siedzącemu w kołysce. W tle widzimy secesyjną ornamentykę, typowe dla Art Nouveau motywy floralne. Logo produktu jest umieszczone w górnym pasie kompozycji, a sam produkt widzimy z lewej strony obrazu. Pudełko Nestle położone jest na kawałku srebrnego materiału, który okala ciało kobiety. 

Nestle, 1897

Bieres de la Meuse

Plakat przedstawia kobietę z wieńcem maku, pszenicy i chmielu we włosach. W swojej prawej dłoni trzyma kufel piwa, z którego obficie wylewa się piana, natomiast lewą delikatnie zasłania usta. Kobieta ma cechy słowiańskie i przypomina personifikację "Lata" z cyklu "Cztery pory roku", stworzonego przez Muchę w 1896 roku. Poniżej zostały umieszczone dwa czarno - białe obrazy wykonane przez innego artystę. Pierwszy przedstawia boginię rzeki Meuse, skąd nazwa piwa, a drugi widok z lotu ptaka na fabrykę browaru.W 1743 roku Claude Moet zaczął wysyłać swoje wina z Szampanii do Paryża, co zbiegło się z panowaniem Ludwika XV i wzrostem popytu na wino musujące. Klientelę stanowiła głównie  bogata szlachta i arystokracja.


Piwo Meuse, 1897

Moet & Chandon 

Alfons Mucha współpracował z marką Moet & Chandon, robiąc dla nich plakaty, katalogi, pocztówki i inne materiały promocyjne. W reklamie widzimy piękną, wysoką brunetkę, z długą szyją. Ubrana jest w klasyczną suknię i ozdobną biżuterię. Patrzy na widza z góry, trzymając w dłoni szampana. Jest ekskluzywna, ponieważ produkt jest ekskluzywny.


Moet & Chandon, 1899


Cycles Perfecta

Plakat został stworzony dla brytyjskiej marki Cycles Perfecta. Przedstawia młodą kobietę na rowerze, która symbolizuje wolność. Jej rozwiane włosy zajmują większą cześć obrazu, przez co dzieło staje się ekspresyjne i dynamiczne. Mucha w pewnym sensie sprzedaje nam radość i przyjemność z jazdy na rowerze.


Cycles Perfecta, 1902

1 komentarz:

  1. Hej, może warto byłoby też poświęcić wpis serii obrazów Muchy, The Slav Epic? ;) Myślę, że te obrazy są równie piękne, o ile nie piękniejsze, co jego plakaty.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Sztuki Nigdy Nie Za Wiele , Blogger