Opis dzieła sztuki - cz.1 malarstwo

Opis i analiza obrazu zawsze sprawia na początku duże trudności. Postaram się przedstawić krok po kroku, jak się z tym uporać. Do dzieła !

Pisząca kobieta, Johannes Vermeer, 1665 - 16566


Opis i analizę omówię na podstawie obrazu Williama Hogarth'a  Wizyta u znachora. Przykład jest prosty, ponieważ mamy do czynienia z malarstwem figuratywnym.


Wizyta u znachora, William Hogarth, 1743 - 1745



Kiedy zabierzemy się do pisania, dobrze jest sporządzić plan, aby uporządkować informacje i niczego nie pominąć. Kiedy piszemy w domu, możemy sprawdzić wiele rzeczy, które ułatwią nam pracę. Gorzej, jeśli mamy zanalizować obraz na maturze, olimpiadzie albo egzaminie. Na szczęście wtedy mamy dostęp do kilku podstawowych informacji, czyli :



  • autor - William Hogarth
  • tytuł - Wizyta u znachora
  • data powstania - 1743 - 1745
  • technika - olej na płótnie
  • wymiary - 68 x 89 com
  • miejsce, w którym się znajduje - Londyn, National Gallery


Co powinien zawierać opis dzieła sztuki ?


Kolejność nie ma większego znaczenia, byle praca była logiczna i spójna, a to od czego zaczniecie i na czym skończycie nie jest już takie istotne.


1.WSTĘP

We wstępie powinniśmy zawrzeć podstawowe informacje o autorze dzieła, kiedy tworzył, w jakiej grupie, kierunku, nurcie itd. Można też wspomnieć o innych przedstawicielach i artystach, którzy wtedy działali. Należy też pamiętać o tym, aby scharakteryzować epokę, w której tworzył artysta i umieścić jego dzieła w odpowiednim kontekście (społecznym/ religijnym/ historycznym/ filozoficznym/ literackim).

 W przypadku Hogartha należałoby powiedzieć, że tworzył cykle, w których krytykował ówczesne angielskie społeczeństwo. Wizyta u Znachora pochodzi z cyklu Modne małżeństwo, co nasuwa ważny kontekst społeczny. Warto także wspomnieć o innych dziełach artysty. Hogarth tworzył w nurcie moralizatorskim, co należy zaznaczyć. W dalszej kolejności można przywołać innych artystów, u których także malarstwo pełniło funkcje dydaktyczne (Hieronim Bosch).

2.TEMATYKA

Na początek dobrze jest określić, jaki to rodzaj malarstwa. W przypadku naszego obrazu możemy zastanawiać się nad dwoma typami - scena rodzajowa albo portret zbiorowy. Jaka jest podstawowa różnica w tych dwóch tematach? Scena rodzajowa skupia się na sytuacji, pokazuje zdarzenia i ludzi, ale nie chodzi tu o konkretne osoby, znane z imienia i nazwiska, ale o typy i zachowania. W portrecie grupowym natomiast malarz ukazuje pewną zbiorowość, która mu pozuje.

Następnie powinniśmy napisać, co widzimy na obrazie :

  • opis poszczególnych postaci, ich wygląd, strój, wiek, status społeczny oraz to czym się zajmują, i co w danej chwili robią
  • opis wnętrza, gdzie rozgrywa się dana scena
  • opis przedmiotów, które widzimy

Pamiętajmy, że podpowiedzią jest tytuł. W momencie, kiedy opisujemy obraz, powinniśmy także interpretować daną scenę i symbole, które są tu ukazane, jak np. czaszka, czyli znany motyw vanitas, tak często wykorzystywany w malarstwie średniowiecznym.

3. KOLORYSTYKA

Tutaj powinniśmy określić, jakie barwy dominują na obrazie. 
  • ciepłe/ zimne
  • stonowane/ kontrastowe
  • światłocień (intensywny/słaby/delikatny/jaskraw/kolorystyczny)


W Wizycie u znachora mamy do czynienia z barwami ciepłymi (brązy). Ciemne wnętrze kontrastuje z postaciami. Mamy też dość mocne efekty światłocieniowe.
Możemy zinterpretować emocjonalne znaczenie barw. Młoda dziewczyna ubrana jest w jasną, białą sukienkę, a biel symbolizuje czystość, natomiast starsza kobieta (rajfura) w czarną spódnicę z elementami czerwieni, czyli symbol namiętności. Należy być jednak ostrożnym, ponieważ nie zawsze kolor ma na obrazie znaczenie emocjonalne.

Należy też wspomnieć o tym, skąd wydobywa się światło. Naturalnym źródłem światła w obrazie jest okno, które wskazuje na to, że na zewnątrz jest pochmurno lub zmierzcha oraz otwarte drzwi wejściowe. Natomiast postaci przedstawione w tej scenie są oświetlone sztucznie, nie wiemy, skąd pada na nie światło.

4.FAKTURA

W tym przypadku, jeśli nie stoimy przed obrazem i nigdy go nie widzieliśmy, trudno będzie nam określić jego fakturę, która może być :
  • szorstka
  • gładka
  • matowa
  • błyszcząca

Ważnym pojęciem jest impast, czyli gruba warstwa farby, jak np. w obrazach Van Gogha oraz laserunek, czyli przezroczysta lub półprzezroczysta warstwa farby. 


W momencie, kiedy nie jesteśmy w stanie określić, któregoś z elementów, lepiej o nim w ogóle nie pisać. W obrazie Hogartha faktura jest gładka.

5. KOMPOZYCJA
  • otwarta/ zamknięta
  • pionowa/ pozioma
  • dośrodkowa/ odśrodkowa
  • symetryczna/ asymetryczna
  • statyczna/ dynamiczna
  • pasowa
  • diagonalna
  • zamknięta w trójkąt/ kwadrat

Nie chodzi tutaj o to, aby do danego obrazu wybrać i dopasować jak najwięcej rodzajów. Jeśli to nie ma znaczenia lub  nie jest dosłowne, nie piszemy o tym. Najważniejsze jest określenie, czy kompozycja jest otwarta, czy zamknięta.

W obrazie, który opisujemy kompozycja jest zamknięta i dośrodkowa, ponieważ scena, która się rozgrywa, jest w centrum obrazu.

6. PERSPEKTYWA
  • linearna
  • powietrzna 
  • z lotu ptaka
  • żabia
  • kulisowa
  • barwna
  • odwrócona

Perspektywa linearna to perspektywa, która na płaskiej powierzchni ukazuje głębię obrazu, czyli tak jak w przypadku Wizyty u znachora. 

7. ZAKOŃCZENIE

Na zakończenie powinniśmy podsumować naszą pracę. 


Portret Thomassa Morella, William Hogarth



Każdemu w powyżej opisanych przeze mnie punktów można poświęcić osobny wpis, ale mam nadzieję, że przybliżyłam nieco kilka pojęć, które pomogą Wam napisać dobry opis obrazu. Jak już wspomniałam na początku, kolejność nie jest istotna, elementy analizy mogą się przeplatać z elementami opisu i odwrotnie. 

Te wszystkie elementy, o których tutaj pisałam są bardzo ważne, ale najważniejsze jest, aby określić, jak te elementy wpływają na ekspresję i wymowę dzieła oraz jak określają przynależność dzieła i jego twórcy do epoki i stylu artystycznego.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Sztuki Nigdy Nie Za Wiele , Blogger