Szwedzka artystka prekursorką abstrakcjonizmu

Hilma af Klint to moje nowe odkrycie. Po raz pierwszy usłyszałam o niej w filmie "Personal Shopper" w reżyserii Oliviera Assayasa. W kinie myślałam oczywiście o tym, żeby nie zapomnieć jej nazwiska, na szczęście pojawia się tam wielokrotnie, więc moja pamięć mnie nie zawiodła.
Słysząc abstrakcjonizm zawsze myślałam o Kandinskym, Malewiczu, Mondrianie - i słusznie, ponieważ w żadnym podręczniku, czy książce nie pojawia się nazwisko af Klint.

Hilma af Klint w swoim studio

Hilma af Klint urodziła się w 1862 roku w Szwecji. Wykształcenie plastyczne uzyskała w Academy of Fine Arts w Sztokholmie. Przez pewien czas swojej twórczości stosowała technikę "zapisu automatycznego", którą trzydzieści lat później używali surrealiści. Twórczość af Klint wiąże się bezpośrednio z zainteresowaniami spirytystycznymi i okultystycznymi, które pogłębiły się po śmierci jej młodszej siostry w 1880 roku. Artystka współtworzyła grupę "Pięciu"wraz z czterema kobietami - artystkami, które podzielały jej idee, organizując cotygodniowe seanse spirytystyczne, w których af Klint brała udział jako medium.

Zeszyt Hilmy af Klint, 1919

Pierwsza wystawa prac Hilmy af Klint odbyła się dopiero w 1986 roku, ponieważ osobiście zaznaczyła w swoim testamencie, że jej obrazy mogą być zaprezentowane publiczności dopiero dwadzieścia lat po jej śmierci. Niestety spadkobiercy zwlekali z tym kolejne dwadzieścia lat i przedstawili dzieła af Klint niektórym historykom sztuki i teologom na początku lat 80' XX wieku.

Hilma af Klint, Młodość, 1907

Hilma af Klint, Siedmioramienna gwiazda, 1908

W 1906 roku, czyli przed powstaniem Pierwszej akwareli abstrakcyjnej Kassily'ego Kandinsky'ego, Hilma af Klint rozpoczęła malowanie serii w pełni abstrakcyjnych obrazów. Jej twórczość nie opiera się na czystej abstrakcji koloru i kształtu, lecz na zobrazowaniu niewidocznych wymiarów. Celem malarki było ukazanie problematyki metafizycznej, a nie estetycznej, co rzutuje na wartość artystyczną jej prac. W tej sytuacji problematyczna staje się klasyfikacja dzieł Hilmy af Klint, czy stawiać ją obok pionierów abstrakcjonizm na równi z Kandinskym, Malewiczem, Mondrianem, czy nie. Af Klint malowała pod wpływem doświadczeń spirytystycznych i opisywała w ten sposób ten "inny" świat, w którego istnienie możemy wierzyć lub nie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Sztuki Nigdy Nie Za Wiele , Blogger